Η Πάτρα, ως πόλη -λιμάνι έχει την
ιδιαιτερότητα της εναλλαγής κατοίκων διαφορετικών κοινωνικών και ηλικιακών ομάδων
(μεταναστών, φοιτητών, ταξιδιωτών κλπ). Την εικόνα έρχεται να συμπληρώσει το
Πανεπιστήμιο. Νέοι φοιτητές συρρέουν στη πόλη κάθε χρόνο, τη στιγμή που άλλοι,
ολοκληρώνοντας τις σπουδές τους την εγκαταλείπουν. Οι περισσότεροι φιλοξενούνται σε διαμερίσματα πολυκατοικιών
σχεδιασμένα για να καλύψουν τυπικές οικιστικές ανάγκες σύμφωνα με συγκεκριμένα πολιτιστικά
και κοινωνικά στάνταρντ. Με αφορμή την απαίτηση στέγασης των φοιτητών στη Πάτρα, αλλά και περαστικών ξένων, το θέμα
επιχειρεί να τοποθετήσει –συσχετίσει διαφορετικούς τύπους κατοικιών σε σύνολα
που συμπληρώνουν την εξέλιξη και τους μετασχηματισμούς της πόλης.
Η εργασία προτίθεται να είναι
συγχρόνως ρεαλιστική και πειραματική. Διερευνώνται προτάσεις για νέους τύπους μικτών κτηρίων
όπου η κατοικία συμμετέχει στο δημόσιο χώρο, δεν παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο και
μορφώνει κτηριακά σύνολα που εντάσσονται στον υπάρχοντα ιστό. Ζητείται ο
σχεδιασμός ενός περιβάλλοντος που να ενθαρρύνει το αίσθημα της κοινότητας και
αντιμετωπίζει την ανωνυμία της ζωής στη πόλη. Οι κάτοικοι μοιράζονται
κοινόχρηστες λειτουργικές ζώνες δημιουργώντας συνθήκες συλλογικότητας. Μελετάται
η κατοικία σε σχέση με την αστική πυκνότητα, τη κυκλοφοριακή σύνδεση και το
κοινωνικό περιβάλλον. Θέματα που θα μας απασχολήσουν είναι η απόδοση, η μορφή,
η προγραμματική οργάνωση, το αστικό ύπαιθρο, κα.
Η περιοχή μελέτης είναι ο κενός
χώρος που βρισκόταν ο παλαιός σιδηροδρομικός σταθμός κοντά στον Άγιο Ανδρέα μεγέθους
20 στρεμμάτων. Το κτηριολογικό πρόγραμμα περιλαμβάνει πέρα από τις φοιτητικές
κατοικίες, σταθμό προσωρινής –μεταβατικής κατοίκησης ή διανυκτέρευσης
(ξενοδοχείο), χώρους αναψυχής και κατανάλωσης και δημόσιους χώρους εξυπηρέτησης των κατοίκων του συγκροτήματος
όπως και των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής. Μας ενδιαφέρει να δημιουργήσουμε
τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη γεγονότων που θα ενισχύουν τη
πολύσημη φύση της κοινωνικής συμβίωσης στις φοιτητικές κατοικίες.
No comments:
Post a Comment